Als vervolg op het kentekenonderzoek eind 2006, gaat het VDH-bestuur vanaf september 2007 met de gemeente Amersfoort praten over de verkeersdrukte in Hoogland en eventuele oplossingen daarvoor.

Het is mogelijk dat er nu al maatregelen genomen kunnen worden, om het sluipverkeer in Hoogland tegen te gaan. Ook is het mogelijk dat de situatie op dit moment toch niet urgent genoeg is en dat er (pas) na de komst van het Meander Medisch Centrum maatregelen nodig zijn. Het is in elk geval goed om te weten wat de situatie nu is (nulmeting), zodat wij na de bouw van het ziekenhuis kunnen zien, wat het effect daarvan is op de verkeersdrukte in Hoogland. Na de komst van het ziekenhuis zal opnieuw kentekenonderzoek plaatsvinden.

Omdat wij met de gemeente over de verkeersdrukte in Hoogland gaan praten, horen wij graag van u, VDH-lid, of u ideeen heeft over mogelijke oplossingen m.b.t. het (auto)verkeer in Hoogland. Wij hebben u eerder al via de Hooglander Courant en de VDH-website opgeroepen om uw ideeen en mogelijke oplossingen te uiten. Wij verzamelen alle binnengekomen reacties en gaan hierover graag met u in debat op onze jaarvergadering op 22 mei 2007 in De Faam.

Hieronder vindt u alvast (in willekeurige volgorde) een overzicht van mogelijke oplossingen die wij hebben ontvangen. Onze dank gaat hierbij ook uit naar Henk van de Grootevheen, die op zijn website een lijst heeft gemaakt met ideeen om het sluipverkeer te beperken.

1.      Het doorknippen van de Zevenhuizerstraat bij de Kraailandhof, zodat automobilisten over De Kraailandhof, De Bieshaarlaan of de Engweg moeten rijden.

2.      Het doorknippen van de Hamseweg bij de Boni, zodat automobilisten over de Koop of de Molenweg moeten rijden.

3.      (wisselende stroom) Eenrichtingsverkeer op de Zevenhuizerstraat en de Hamseweg.

4.      Op de Zevenhuizerstraat een versmalling maken ter hoogte van ‘het rode dorp’, zodat er een auto door kan rijden en het tegemoetkomende verkeer moet wachten.

5.      Zevenhuizerstraat tussen de Sportlaan en de Kraailandhof gedeeltelijk verhogen en er 30 kilometergebied van maken.

6.      Verkeerslichten bij voetgangersoversteek-plaats op de Zevenhuizerstraat ter hoogte van de Sportlaan en bij de Kraailandhof, zodat de verkeersveiligheid voor overstekende voetgangers wordt vergroot en het autoverkeer wordt vertraagd.

7.      Hamseweg van Boni tot De Faam gedeeltelijk verhogen en er 30 kilometergebied van maken.

8.      Een variant hierop: De Hamseweg vanaf cafe De Noot tot De Faam inrichten als winkelgebied (voorbeeld: dorpsstraat in Hoevelaken).

9.      Vanuit Hoogland kun je op het kruispunt Hamseweg/Maatweg niet meer rechtsaf de Maatweg, richting Bunschoterstraat op.

10.  Vanaf de Rondweg-Noord mag alleen bestemmingsverkeer Hoogland inrijden.

11.  Vanaf de Bunschoterstraat is het niet meer mogelijk om op het kruispunt Maatweg/Hamseweg linksaf Hoogland in te slaan.

12.  Verkeerslichten op kruispunt Zevenhuizerstraat/Rondweg-Noord zo afstellen dat het langer duurt voordat je Hoogland in kunt rijden.

13.  Verbreding van de Maatweg naar twee maal twee baans.

Het VDH bestuur vindt het belangrijk dat de verkeersveiligheid gehandhaafd of (liever nog) verbeterd wordt, dat er openbaar vervoer door Hoogland blijft rijden en dat de winkelkernen Hamseweg en Kraailandhof goed bereikbaar zijn.

Tekst: Lutske Bonsma