Zowel een onafhankelijk letselschadespecialist als Veilig Verkeer Nederland laten zich zeer kritisch uit over de veiligheid van de Hamseweg in Hoogland. De beoordeling van de deskundigen betreft vooral het traject bij Nieuw Weede.
Veilig Verkeer Nederland heeft deze maand (februari 2025) een zeer uitgebreid rapport afgerond. De conclusie van VVN luidt:
‘In de afgelopen jaren zijn verschillende aanpassingen van de Hamseweg uitgevoerd. Daarbij is onvoldoende rekening gehouden met de fietsers op met name het wegvak tussen de Schothorsterlaan en Nieuw Weedepad. Dit heeft geleid tot een concentratie van conflictpunten waar de positie van de fietsers is verslechterd en waar zij nu meer risico’s lopen.’
Letselschadespecialist Gerard Kloppenburg liet op 24 februari 2024 (vorig jaar) al weten:
‘Het is voorzienbaar dat ter plaatse ongevallen zullen ontstaan met letsel of zelfs de dood tot gevolg. De krapte van de weg en het samengaan van diverse groepen verkeersdeelnemers is een voorspelbare levensgevaarlijke cocktail.’
Ingrijpende wijzigingen noodzakelijk
Kloppenburg én VVN pleiten voor een grondige aanpak van de huidige situatie. Het VVN-rapport moet nog worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Wethouder Tyas Bijlholt van verkeer was een jaar geleden nog niet te porren voor grootschalige veranderingen. Bijlholt zei toen: ‘Dat iets als onveilig wordt ervaren, betekent nog niet dat het onveilig is. De verkeerssituatie voldoet aan de normen die we met z’n allen hebben afgesproken.’
Lijst met aanbevelingen
VVN ziet op het traject meerdere gevaarlijke elementen: fietsers die vanaf het Nieuw Weedepad willen invoegen, auto’s die op de smalle weg een stilstaande bus willen inhalen en plotseling overstekende voetgangers, ook al is er ter hoogte van de twee bushaltes een zebrapad. De organisatie doet een aantal aanbevelingen:
- leg vrijliggende fietspaden aan tussen Schothorsterlaan en het Nieuw Weedepad;
- verplaats beide bushaltes naar een andere plek;
- breng duidelijke fietsstroken aan (vergelijkbaar met het nieuwe deel van de Zevenhuizerstraat, red.);
- wijs het fietspad tussen Elly Takmastraat en Nieuw Weedepad (zijde van het evenemententerrein) aan als eenrichtingsfietspad.
De adviezen van Gerard Kloppenburg komen daar in grote lijnen mee overeen. Hij wil voor de veiligheid van fietsers het liefst terug naar de situatie voordat de Hamseweg enkele jaren geleden werd gerenoveerd.
Verkeerscommissie VDH
De Verkeerscommissie van de Vereniging Dorpsbelangen Hoogland heeft de veiligheid van de Hamseweg hoog op de agenda staan in 2025. Als de gemeenteraad zich heeft gebogen over het nieuwe rapport van VVN zullen we daarover zeker berichten.