De commissie ‘Omgeving’ van de gemeenteraad van Amersfoort heeft vanmiddag (24 juni 2024) gesproken over het overlastgevend verkeerslawaai op verschillende wegen in Amersfoort, waaronder op de Bunschoterstraat. Burgemeester Bolsius had hiervoor na aandringen van deze commissie een nieuwe notitie opgesteld met een Plan van Aanpak. Het CDA, Groen Links en D66 hadden met name om deze gedachtewisseling gevraagd.

Controle en verbalen

Sinds 9 januari 2024 heeft de politie van Amersfoort al wel verschillende extra snelheidscontroles uitgevoerd. Afgelopen weken zijn er tussen de 25 en 30 processen verbalen opgemaakt voor te hard rijden. Ook de komende tijd zal er extra worden gecontroleerd op verkeersoverlast. Zo komen er lichtkranten/beeldschermen met een waarschuwingstekst voor te hard rijden en onnodig verkeerslawaai. De regionale politie gaat dit jaar nog minimaal twee keer controles houden tegen excessieve geluidsoverlast.

Komende maatregelen

Daarnaast zijn er andere specifieke maatregelen tegen geluidsoverlast in voorbereiding, aldus de notitie van de burgemeester. Omdat de politie niet altijd tijd heeft om op te treden stelt het college voor om 4 acties per jaar te houden. De politie heeft toegezegd om vier dagdelen per jaar een koppel motoragenten te leveren ter ondersteuning van BOA’s voor controle. BOA’s  zullen zo’n 100 uur inzetten voor acties. Een geluidsmeter zal worden aangeschaft en een medewerker wordt opgeleid tot geluidsspecialist. Of dit allemaal door een BOA mag gebeuren, is overigens nog wel de vraag, zo gaf Bolsius -tijdens de vergadering- ter correctie van zijn eigen nota aan.

Burgers en realiteitszin

Alle commissieleden vonden deze tweede notitie duidelijk beter dan die van afgelopen januari. Wel vonden sommige raadsleden de inhoud nog steeds te veel de nadruk te leggen op ‘wat niet kan’. Daarbij kwam het tot een wat scherpere woordenwisseling tussen de burgemeester enerzijds en Engbers (CDA) en Koning (CU) anderzijds, die een nog duidelijker commitment van het College wilden. Engbers: ‘Burgers die klaagden over het oorverdovende lawaai van ronkende motoren en auto’s voelen zich van het kastje (gemeente) naar de muur (politie) gestuurd’. Bolsius wierp de aantijging verre van zich. Hij pleitte voor ‘realiteitszin. De politie is al overbelast en de beschikbare capaciteit is beperkt’. Bolsius wees daarbij o.a. op de NAVO-top van volgend jaar in Den Haag, die een heel groot beslag gaat leggen, ook op de inzet van Amersfoortse politieagenten.

Meldpunt en geluidsmeter

De commissieleden stemden in met de voorgestelde politiecontroles, de aanschaf van de geluidsmeter voor een bedrag van € 20.000,- én de opleiding van een geluidsspecialist. Ook over de noodzaak om meer publieke informatie te geven over politiecontroles, met gegevens over het verrichtte aantal en de uitgeschreven boetes, vonden de commissie en de burgemeester elkaar.

Een aangekondigde motie van Engbers (CDA) tot het instellen van een digitaal meldpunt voor geluidsoverlast lijkt bij de definitieve besluitvorming in de Gemeenteraad eveneens op steun te kunnen rekenen. ‘Het geeft inzicht, waar, wanneer en op welke uren er sprake is van extreme geluidsoverlast. Dat helpt bij het plannen van de nodige maatregelen’.

Link
* Nota 2024 Plan van aanpak excessief verkeerslawaai.

Lees ook:
* B&W: bijgestelde notitie over aanpak verkeerslawaai op Bunschoterstraat.