Wethouder Bijlholt heeft de opdracht voor de terugkeer van een vrijliggend fietspad aan de oostkant van de Hamseweg ingetrokken. Het pad zou komen tussen ruwweg het Nieuw Weedepad en de Schothorsterlaan.

Dat plan gaat dus (voorlopig) niet door, bleek dinsdagmiddag tijdens de vergadering van de Commissie Omgeving van de Gemeenteraad van Amersfoort over de veiligheid op de Hamseweg.

Bijna overeenstemming

Op 17 juli 2025 deelde Bijlholt aan de Gemeenteraad mee dat over de aanpak van de oostzijde van de Hamseweg overeenstemming bestond. Een beslissing over een soortgelijk fietspad aan de westzijde stond pas eind van dit jaar op de agenda. Dat kwam door het ontbreken van consensus hierover, zo werd destijds gecommuniceerd. Met name de bewoners van Park Weede Hoogland -de plek van de vroegere Landbouwschool- waren bij monde van de heer Stalenhoef ‘mordicus tegen’. Een voornaam bezwaar van de bewoners is dat uitrijdende auto’s op het toekomstige fietspad moeten stilstaan om de Hamseweg op te kunnen rijden.

Integrale aanpak

Reden voor dit voor velen verrassende besluit van de wethouder lijkt de behoefte van verschillende kanten aan een ‘integrale aanpak’. Het brede pleidooi is dat beide kanten van de weg in één keer worden aangepakt en ook op een gelijksoortige wijze. Dit bleek tijdens de gespreksbijeenkomst, die de Gemeenteraad afgelopen dinsdag had georganiseerd. Veilig Verkeer Nederland (VVN), de Fietsersbond, de Vereniging Dorpsbelangen Hoogland (VDH) en verschillende bewoners van de Hamseweg gaven daarbij hun -merendeels al bekende- visie op een mogelijke oplossing.

Opvattingen insprekers

Jappe Blaauw, schoonzoon van de in 2023 verongelukte vrouw op de Hamseweg, pleitte voor duidelijk keuzes én het verplaatsen van de bushalte ter plekke en het afsluiten van de oversteek van en naar het Nieuw Weedepad.

Rein Leen, die zich al jaren inzet voor een verbetering van de veiligheid op de Hamseweg, kwam met een uitgebreide presentatie met concrete oplossingen.

Bert Henzen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) complimenteerde Rein Leen met zijn bijdrage. VVN publiceerde begin dit jaar -op verzoek van de gemeente- een uitgebreid plan om de verkeerssituatie op de Hamseweg te verbeteren. Henzen wees erop dat voor de duidelijkheid van de weggebruiker aan beide kanten voor dezelfde oplossing gekozen moet worden (‘Van appels en peren door elkaar krijg je geen goede appelmoes’).

Koos Dirksen van de VDH pleitte eveneens voor een integrale én ook snelle aanpak van de problemen.

Van de kant van verschillende aanwezigen, waaronder omwonenden, kreeg de verplaatsing van de bushalte steun, evenals het afsluiten van de oversteekplaats. Daarnaast is voorgesteld -als alternatief voor de vrijliggende fietspaden- om de gehele Hamseweg volledig om te bouwen tot een fietsstraat met eigen fietsstroken.

Onduidelijkheid over besluitvorming

Tijdens de commissievergadering werd niet duidelijk hoe de besluitvorming nu verder gaat verlopen. Er is aangedrongen op een snel verder gesprek van de wethouder met de belanghebbende organisaties.

Lees voor meer achtergrondinformatie: