Hooglander Stephan Bredewold heeft twee passies. De eerste is wielrennen. Hij krijgt er in zijn jonge jaren voor het eerst ‘echt zin in’ tijdens de ‘Ronde van Hoogland’. Zijn dochter Mischa volgt later in zijn voetsporen. Ze is nu een internationale topwielrenster. De tweede passie is waterstof. Stephan wordt een nationaal en internationaal erkend pionier op het gebied van de ontwikkeling van tankstations voor waterstofauto’s.
Het bedrijf van Bredewold heet ‘Fountain Fuel’ en heeft het eerste waterstoftankstation in Amersfoort ontwikkeld. Er volgen dit jaar nog twee locaties: in Nijmegen en Rotterdam. Inmiddels woont Bredewold al meer dan twintig jaar naar ‘volle tevredenheid’ in Hoogland.
Ronde van Hoogland: echt zin in fietsen
Stephan Bredewold (11-8-1962) wordt geboren in Amsterdam. Op achtjarige leeftijd verhuist hij met zijn ouders naar Amersfoort. Daar volgt hij de Middelbare School. Hij gaat aan de VU in Amsterdam gezondheidswetenschappen studeren. Op 18-jarige leeftijd fietst hij zijn ronden bij de amateurs. Beslist niet onverdienstelijk.
‘Al heb ik niet het talent en de successen van mijn dochter’.
Bredewold maakt zijn studie keurig af: ‘Het was soms een beetje studeren en veel fietsen’. Hij herinnert zich nog goed zijn eerste ‘Ronde van Hoogland’.
‘Daar kreeg ik geloof in eigen kunnen. In de bocht op de Hamseweg bij café De Noot dacht ik nog: ik ga winnen. Dat lukte net niet, maar ik werd wel vierde. Toen kreeg ik écht zin in fietsen’.
Evenementenbureau
Wielrennen is enige tijd zijn hoogste prioriteit. Dan gaat hij meelopen met een bandje en een geluidsman. Hij komt in de evenementenwereld terecht. Gezegend met een pioniersgeest bouwt hij gedurende 26 jaar (januari 1990 tot januari 2016) een gerenommeerd evenementenbureau op. ‘Eventa’ kent nationale en internationale klanten.
‘In deze periode heeft ons bureau veel interessante en mooie projecten gerealiseerd voor talloze grote bedrijven in verschillende sectoren en voor verschillende Ministeries. We hebben met vele artiesten gewerkt’.
Na verloop van tijd besluit hij delen van zijn bedrijf te verkopen, waardoor hij wat meer rust en tijd krijgt. ‘Vanzelfsprekend heb ik wel veel kennis en vooral netwerk mee kunnen nemen naar mijn huidige bedrijf Fountain Fuel’.
Krat met glimmende bekers

Stephan verhuist na de eeuwwisseling naar Hoogland, waar zijn eerste twee kinderen David en Mischa opgroeien.
‘Zij vinden op zolder -achter een luik- een krat met glimmende bekers en wielershirts. Ik moet ze uitvoerig vertellen over mijn wielerbelevenissen. David en Mischa willen direct ook wielrenner worden. David mag van ons en gaat naar de Wielervereniging Eemland. Mischa mag in eerste instantie niet: jij gaat op judo en zwemmen, zo besluiten we’. Maar Mischa houdt voet bij stuk:’ Zij is een doorzetter. Dus kopen we alsnog een wielerfiets. Haar interesse voor fietsen blijft, terwijl deze bij broer David verdwijnt’.
Jeugdopleiding wielervereniging Eemland
Stephan is lange tijd één van de KNWU-wielertrainers bij wielervereniging Eemland. Hij vertelt met emotie:
‘Deze wielervereniging heeft echt één van de beste jeugdopleidingen van Nederland. Ga maar na. Wie kent niet huidige topwielrensters als Puck Pieterse, Nienke Vinke en mijn eigen dochter Mischa. En bij de mannen bijvoorbeeld Darren van Bekkum.’
Pijler onder het succes van de Amersfoortse club is zonder twijfel ‘de grote nadruk op gezelligheid’. Bredewold is nu weliswaar geen trainer meer, maar nog wel de regio-coördinator sporttechnische zaken van de KNWU voor het district Midden-Nederland.
Nieuwe wending
In 2016 krijgt het leven van Stephan Bredewold een geheel nieuwe wending:
‘Het bleek een echte kentering. Ik was erg aan het nadenken over de toekomst van mijn vier kinderen. Ik bedacht, dat veel oorlogen en conflicten te maken hebben met de beheersing van energie. Die zou eerlijker verdeeld moeten worden. We zouden ook minder afhankelijk moeten worden van fossiele brandstoffen’.
Hij leest het boek ‘De waterstofeconomie’ van de Amerikaanse econoom Jeremy Rifkin en wordt er door gegrepen. ‘Toen wist ik, we moeten iets met energie en vooral met waterstof. Die heeft tal van voordelen.’
De basis voor zijn nieuwe passie is gelegd. Bredewold verdiept zich samen met Steef Severijn heel grondig in de ingewikkelde materie van waterstof. Ze zien toekomst in de ontwikkeling van auto’s op waterstof. Ook autofabrikanten zien mogelijkheden. Belangrijk voor de ontwikkeling is wel, dat er voldoende tankstations zijn, waar deze voertuigen kunnen opladen.
‘Wij hebben toen besloten om ons daarop te gaan richten. Het bedrijf krijgt de naam ‘Fountain Fuel’. We beseften direct, dat er een lange weg te gaan is en dat er een heleboel techniek bij komt kijken. Maar we hebben stapje voor stapje samen met het basisteam en met de juiste specialisten om ons heen grote stappen gemaakt. Daarbij gaat het overigens niet om concurrentie met elektrisch laden. Wij zien niets in zo’n stammenstrijd. We zien juist de oplossing in de mix’.
Op zijn ‘energie-hub’ zien we daarom mogelijkheden voor elektrisch én waterstof laden. Voor de leek valt op, dat het laden van de waterstofauto gemakkelijk en snel gaat. De actieradius is groot:
‘Globaal duurt een tankbeurt zo’n 3 tot 5 minuten, daarna kun je wel zo’n 600 km rijden’.
[de tekst gaat verder onder de foto]

Het bedrijf Fountain Fuel in Amersfoort
Lokale support
‘In de beginfase hebben we uiteraard de nodige scepsis ontmoet. Zoals dat ook is gegaan met de eerste elektrische auto’s. Maar we ontvingen ook support. Ik wil met name twee mensen noemen, die er wel toekomst inzagen. Dat waren twee in Hoogland welbekende mensen, te weten Rosan Kreijne en Emil Scheerder. Ook vanuit de gemeente Amersfoort werd interesse getoond. Vanwege deze lokale betrokkenheid hebben we daarom later besloten om ons eerste tankstation in Amersfoort te plaatsen.’
Ook de Europese Unie ziet het grote belang en geeft subsidie aan de ontwikkeling van het spiksplinternieuwe station. Na geweldig veel voorbereidingen, die ook grote kapitaalsinvesteringen en veel technische kennis vragen, wordt in 2023 het ’grootste en meest betrouwbare tankstation voor waterstofauto’s in Nederland’ geopend. Amersfoort is de plek.
‘Dit najaar (2025) zullen soortgelijke stations in Rotterdam en Nijmegen worden geopend. En andere locaties zijn volop in gang gezet. Zo bouwen we een landelijk netwerk op.’
Pionier krijgt aandacht
Stephan Bredewold behoort tot de pioniers in Nederland, wat betreft waterstoftankstations. Hij rijdt zelf in een waterstofauto, type Toyota Mirai. Maar ook Hyundai lanceerde met succes de nieuwe Nexo met waterstof. BMW gaat in 2028 een soortgelijke auto op de markt brengen. Ook vrachtwagenmerken rijden al of gaan steeds meer op waterstof rijden, waarbij vooral MAN actief is.
‘We hebben bijna alle automerken op bezoek gehad. Ons tankstation hier in Amersfoort en de ontwikkeling van nieuwe elders in Nederland trekt de aandacht, zowel nationaal en internationaal. We ontvangen mensen overal vandaan, variërend van de USA tot China’.
Die interesse blijkt ook uit de vele interviews met Stephan, die we op internet vinden. Hij legt daarin uit, wat de voordelen van waterstof zijn en de techniek er achter. Voor geïnteresseerden belangrijke informatie (zie de links onderaan dit artikel).
Doorzettingsvermogen
Uiteraard is er nog een lange weg te gaan voordat iedereen een waterstofauto normaal gaat vinden. Maar aan het doorzettingsvermogen van Stephan Bredewold zal het niet liggen.
Hij heeft het voorbeeld van zijn dochter.
‘Op maandag 20 augustus 2018 is Mischa op haar tijdritfiets een rondje vanuit Hoogland-West richting Eemdijk gaan fietsen. Toen ging het mis. Bij de oversteek bij Baarn/Eembrugge over de drukke Bisschopsweg (N414) is ze zonder duidelijke reden vlak voor een vrachtwagen overgestoken die haar heel hard heeft geraakt. Ze kan zich niets meer van het gebeurde herinneren.
Hoe dan ook, zwaargewond is ze met de traumahelikopter naar het UMC in Utrecht gebracht. Hersenletsel, 6 ribben gebroken en 3 knobbels op haar rugwervels, maar gelukkig geen zenuwschade. Ook had ze haar bekken op 3 plekken gebroken, waardoor ze 6 weken niet mocht lopen of staan. Een lange periode van revalidatie in De Hooghstraat in Utrecht volgt. Daarna eigen oefeningen met onder andere krachttraining bij Easy Active aan de Hamseweg in Hoogland. Ze is inmiddels volledig hersteld. De artsen hebben haar verteld dat het waarschijnlijk heeft geholpen dat ze een wielrenster was en dus heel fit’.

Mischa Bredewold in NK-trui
Aanwezig bij successen
Inmiddels behoort Mischa tot de top van de allround wielrensters in de wereld. Met een mooie reeks aan successen, zoals het Europees kampioenschap op de weg in november 2023, goud op de achtervolging bij het Nederlands Kampioenschap baanwielrennen in december 2023 in Apeldoorn, dit jaar Nederlands kampioen tijdrijden op de weg, de triomf in de wielerklassieker de Amstel Gold Race op 20 april 2025. (‘We zagen onderweg al, dat ze erg sterk was en heel erg goed ging’.) En afgelopen weekend won Mischa voor de derde keer op rij de klassieker Plouay in Frankrijk, waarbij ze Marianne Vos in de sprint klopte (‘Een sterk staaltje‘).
Vader Stephan is er bijna altijd bij. ‘Mijn vrouw Ellen stippelt daarbij precies het plan uit, waar we precies moeten gaan staan om de koers goed te kunnen volgen’. Want naast zijn huidige passie, de voortdurende inzet voor de verdere ontwikkeling van waterstoftankstations, is ook zijn passie voor wielrennen nog volop aanwezig.
Een greep uit enkele andere interviews: