Er komt dit najaar een vrijliggend fietspad aan de oostzijde van de Hamseweg, tussen het Nieuw Weedepad en de Schothorsterlaan. Een beslissing over een soortgelijk fietspad aan de westzijde is uitgesteld tot eind dit jaar, vanwege noodzakelijk geacht verder overleg .

Dat is het besluit, dat het College van B&W op 17 juli 2025 heeft genomen om de veiligheid voor fietsers op die plekken op de Hamseweg te verbeteren.

Knelpunt oostzijde

‘Het grootste knelpunt bevindt zich aan de oostzijde. We hebben besloten om de aanpak daarvan nu niet langer uit te stellen, maar over te gaan tot actie. We gaan op zoek naar een aannemer die dit werk nog dit najaar kan uitvoeren’, aldus het College.

[De tekst gaat verder onder de illustratie]

Hamseweg fietspad

Klik/tik voor vergroting

In de ontwerptekening is ook een soortgelijk fietspad aan de westkant van de Hamseweg ingetekend. Daarover bestaat echter nog geen consensus. ‘Bewoners (zoals van Park Weede, red.) hebben bij het verlaten van hun erf (vanwege de bomenrij) moeite om zicht te krijgen op kruisend verkeer op de Hamseweg’. Ook blokkeren zij bij het uitrijden het fietspad. Voor een goed onderbouwd besluit, dat de verkeersveiligheid voor fietsers ter plekke moet verbeteren, ‘is meer tijd en overleg nodig’, zo zegt het College.

Uiterlijk eind 2025 besluit

Het uitstellen van het besluit over de westzijde staat op gespannen voet met de unaniem aangenomen motie van de Amersfoortse Gemeenteraad van 18 februari 2025. Veilig Verkeer Nederland (VVN) oordeelde toen in een rapport vernietigend over de huidige inrichting van de infrastructuur op dit deel van de Hamseweg. De Raad verzocht daarop het College ‘in overleg met de VVN, de Fietsersbond en de Vereniging Dorpsbelangen Hoogland (VDH) op de kortst mogelijke termijn, doch uiterlijk voor eind 2025, de meest veilige oplossing(en) uit het VVN rapport uit te voeren’. Dat is dus nu slechts voor een deel het geval. Raadslid Jan Gerritsjans heeft daarom het initiatief genomen om na de zomer de kwestie te bespreken in de bevoegde gemeenteraadscommissie.

Zorgen over uitstel

In de motie van februari 2025 worden door de Gemeenteraad drie organisaties aangewezen die in het overleg over het definitieve besluit betrokken moeten worden. Het zijn de VVN, de Fietsersbond en de VDH. De verkeerscommissie van de Vereniging Dorpsbelangen Hoogland (VDH) heeft inmiddels haar standpunt bepaald. Voorzitter Koos Dirksen:

‘We zijn in beginsel positief over het ontwerp dat de gemeente voor de aanpassing aan beide zijden heeft gedaan. We vinden het jammer, dat nu eerst alleen de oostzijde wordt aangepast, maar begrijpen, dat de omwonenden in verdere gesprekken over de inrichting betrokken worden, zodat een afweging op brede basis kan worden gemaakt. We zijn hierover in gesprek met de gemeente. Voor ons staat wel als een paal boven water dat de huidige situatie (fietsen ter hoogte van de bushalte mengen met de bus en hier nog snel rijdend verkeer) ook aan de westkant beslist niet gehandhaafd kan blijven. Van uitstel moet geen afstel komen. Daar maken we ons wel zorgen over’.

Suggesties voor verbetering

De VDH heeft ook een aantal concrete suggesties gedaan om het plan beter te maken, zoals een langere fietsinvoeg in noordelijke richting.

Rein Leen, al lange tijd intensief betrokken bij de problematiek en lid van de VDH-Verkeerscommissie, wijst erop, dat de wegcategorisering van de Hamseweg niet klopt. Voor de kenners: ‘Naar de huidige inzichten is dit een GOW-30 (Gebiedsontsluitingsweg) geen ETW-30 (Erftoegangsweg). Net zoals de Bieshaarlaan en een deel van de Zevenhuizerstraat dat ook zijn. Met 3.000+ fietsers per etmaal betreft het een hoofdfietsroute. Dit betekent, dat de inrichting in feite aangepast zou moeten worden met gemarkeerde fietsstroken en voorrang voor doorgaand (fiets)verkeer’.

Standpunt VDH
Het volledige standpunt van de VDH-verkeerscommissie m.b.t. de fietsveiligheid op de Hamseweg. (Bestand opent als PDF in een nieuw venster.)

Fietspad Hamseweg oostzijde 1