Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, tablet of computer. We weten ook allemaal dat zo’n apparaat niet altijd werkt, of -anders gezegd- dat ‘het ding’ niet precies doet wat jíj wilt.
Meestal is er dan wel een handige buurman, of een neefje beschikbaar om te helpen de zaak weer aan de praat te krijgen. Dat is fijn, maar als je niet zo’n buurman of familielid hebt, óf je wilt niet steeds om hulp vragen, dan kun je ook terecht in dorpshuis De Neng.
Foto’s, apps en bankieren

Paul de Beurs
Iedere donderdagochtend tussen tien en twaalf uur staan er vrijwilligers paraat om te helpen. Ze noemen zichzelf het ‘Digitaal Hulpplein’. Paul de Beurs is de coördinator van het team. Hij vertelt dat de meeste vragen gaan over het werken met foto’s, socialmedia-apps, accounts, wachtwoorden, DigiD én over digitaal bankieren.
“Iedereen is welkom”, legt De Beurs uit, “Ook jonge mensen, maar in de praktijk zijn het toch vooral senioren die op de stoep staan. Dat is ook logisch. Als je jong bent en je werkt, dan is er altijd wel een collega die je uit de brand kan helpen, of er is een ICT-afdeling in je bedrijf met een helpdesk. Als je niet meer in zo’n omgeving zit, dan is het een stuk lastiger om hulp te krijgen. Daarom zijn wij er.”
Voel je vooral niet dom
“We leggen altijd uit dat je niet bang hoeft te zijn voor die digitale apparaten. Je moet ook echt niet denken dat je dom bent als je het niet meteen begrijpt.” Paul de Beurs laat even een denkpauze vallen. “Weet je”, vervolgt hij, “we kennen allemaal nog wel die beelden van de eerste wandeling op de maan. Je zag in het Space Center in Houston een zaal vol mensen achter tientallen beeldschermen zitten. Tegenwoordig heeft één smartphone meer rekenkracht en geheugencapaciteit dan toentertijd al die computers van de NASA bij elkaar. Dan is het toch logisch dat je niet ogenblikkelijk snapt hoe je telefoon werkt…”
Paul de Beurs zit nu echt op de praatstoel. “Je kunt nauwelijks hulp krijgen als er iets fout gaat met je internetverbinding, telefoon, tablet of computer. In de winkel verkopen ze je graag zo’n duur, nieuw apparaat, maar als je de deur uit bent, dan moet je het zelf maar uitzoeken. Gelukkig heeft Bibliotheek Eemland het Digitaal Hulpplein bedacht. Je kunt in Amersfoort, Leusden, Bunschoten en Hoogland terecht met al je vragen. Hier in Hoogland stelt dorpshuis De Neng iedere donderdag een zaal beschikbaar.”
Digitaal Hulpplein neemt alle tijd
“Onze tien vrijwilligers vinden het leuk om te helpen en ze nemen echt de tijd voor alle vragen. Ik zal een voorbeeld geven; er zijn veel ouderen die hun levensverhaal willen opschrijven, het liefst geïllustreerd met foto’s. Wij helpen dan met het computerprogramma Word, want daar kun je prachtige biografieën mee maken.”

VDH Magazine 2024
“Zo hebben we ook een keer een piloot geholpen. Die had z’n hele carrière vluchtnummers, reisbestemmingen en foto’s van vliegtuigen verzameld. Op een dag kon hij het enorme bestand -letterlijk zijn levenswerk- niet meer openen. Na heel veel uitpluiswerk en experimenteren is het ons uiteindelijk gelukt om alle gegevens weer tevoorschijn te toveren. De man had echt tranen in z’n ogen van blijdschap.”
Heeft u ook vragen op het gebied van computers, tablets, smartphones, internet en digitale diensten van de overheid, of andere instellingen? Kom dan naar het Digitaal Hulpplein voor gratis hulp en advies. Dorpshuis De Neng, Engweg 7 in Hoogland, iedere donderdagochtend tussen 10 en 12 uur.
In de glossy van de VDH staat dit jaar ook een artikel over het Digitaal Hulpplein. Er zijn nog enkele magazines beschikbaar voor nieuwe leden. Aanmelden kan op de ledenpagina. De kosten voor het lidmaatschap zijn in 2024 €7,50. In 2025 wordt het abonnementsgeld verhoogd naar €10,00.