Medio september heeft Rabobank Amersfoort en omstreken aangekondigd dat het kantoor aan de Kerklaan in Hoogland wordt gesloten. De VDH heeft een brief naar de bank gestuurd, waarin wij onze zorgen hierover hebben geuit.

Met het oog op het behoud van het dorpse karakter van Hoogland is het belangrijk dat het voorzieningenniveau in ons dorp gelijk blijft of verbeterd. Vooral voor senioren en mindervalide mensen brengt de sluiting van het bankkantoor in Hoogland (en Emiclaer) veel ongemak mee. Hiervan hebben wij melding gemaakt in onze brief aan de bank.

Naar aanleiding van de brief heeft op 10 november een gesprek plaatsgevonden met bestuursvoorzitter de heer Hofsteenge en manager communicatie de heer Schouten van de Rabobank. Als reden voor de sluiting geven zij de terugloop van het aantal klantbezoeken en adviesvragen in kantoor Hoogland.

Als gevolg van internetbankieren bezoekt nog slechts een enkele klant per uur de locatie voor advies. In overleg met haar ledenraad heeft de Rabobank daarom besloten het kantoor aan de Kerklaan per 1 december 2010 te sluiten. De geldautomaat zit voorlopig nog op de Kerklaan; t.z.t. wordt hiervoor in Hoogland een andere locatie gezocht.

De Rabobank komt haar klanten tegemoet doordat die onder bepaalde voorwaarden gebruik kunnen maken van de Rabobank Geldexpress, hiermee wordt geld op het thuisadres bezorgd en via de PC kan met een webcam een gesprek plaatsvinden met een adviseur. Mensen die niet met een PC en webcam kunnen werken, kunnen een cursus volgen.

De bank is vanaf 1 december 2010 zeven dagen per week telefonisch bereikbaar en voor mindervalide mensen is er de mogelijkheid voor een huisbezoek door een adviseur. Medio februari 2011 is een vervolggesprek met de Rabobank gepland.

Tekst: Carla Hartog.

Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Tumblr